Ιουνίου 2, 2010

Το λιοντάρι της ερήμου

Posted in ταινίες tagged στις 8:55 ΠΜ από elzin


https://i1.wp.com/1.bp.blogspot.com/_vJOtOByqtCk/SZrvevOSFkI/AAAAAAAAAO8/GeSd125usGY/s400/lawrence_of_arabia_01.jpg

Lawrence of Arabia:

Στρατηγός Murray (Donald Wolfit): «Δεν μπορώ να καταλάβω αν είσαι παράφρονας ή απλά βλακώδης»

– Lawrence (Peter O’Toole): «Έχω ακριβώς το ίδιο πρόβλημα, κύριε.»

PLAIN EPIC: «Αν ήσουν ο παραγωγός και κάποιος έρθει και σου προτείνει να γυρίσεις μια ταινία διάρκειας τεσσάρων ωρών, χωρίς σταρ, χωρίς γυναίκες, χωρίς ρομάντζο και ζητάει γι αυτή ένα υπέρογκο ποσό για να τη γυρίσει στην έρημο, τι θα του απαντούσες;» Βιώνοντας τα τελευταία χρόνια μια από τις πιο άτολμες περιόδους της Χολιγουντιανής παραγωγής, τα λόγια του Omar Sharif φαντάζουν κάτι περισσότερο από προφητικά. Ταινίες σαν τον Λώρενς της Αραβίας δεν γυρίζονται πια. Οι υπερπαραγωγές της κινηματογραφικής βιομηχανίας περιορίζονται σε μια πολύ μικτή γκάμα θεματολογίας, που εκτείνεται από ψηφιακές περιπέτειες ως δράματα εποχής υπερεμπλουτισμένα με ρομαντικές αποφύσεις. Η φωτογραφική αισθητική ως έργο τέχνης, η πρόκληση συναισθημάτων μέσω εικαστικών πηγών, τα μακρόσυρτα επιβλητικά πλάνα επικών προδιαγραφών, είναι στοιχεία που ο εύπεπτος και εύκολα τρομοκρατούμενος σύγχρονος κινηματογράφος αποφεύγει επιδεικτικά. Η ταινία του David Lean ανήκει στο είδος των ταινιών που τα εκπροσωπεί. Είναι όλα όσα το σύγχρονο σινεμά έχει χάσει μέσα στο πέρασμα των καιρών. Πλάνα όπως αυτά της απέραντης ερήμου και των καραβανιών που τη διασχίζουν, εικόνες που πάλλονται από την ζωντανή διάσταση του επικού, στοιχειώνουν βλέμμα και αισθήσεις του θεατή αφήνοντας το χρώμα τους ανεξίτηλο στο χάρτη της κινηματογραφικής μνήμης, όσο και αν ιστορία και πλοκή αρχίζουν να ξεθυμαίνουν μέσα της. Και αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του φιλμ.

-FILMPAINTING: Σίγουρα διαθέτει άφθονα τα στοιχεία της περιπέτειας, ενός μεγαλοπρεπούς ιστορικού δράματος, ωστόσο είναι η τελική απόχρωση της μαγείας που μένει αποτυπωμένη, όπως η θύμηση ενός σπουδαίου ζωγραφικού πίνακα. Η ιστορία της στρατολόγησης του Λώρενς στο πλευρό των Άγγλων στην εξέγερση των Αράβων κατά των Τούρκων κατακτητών την περίοδο 1914-1917, αφομοιώνεται από το μεγαλοπρεπές σκηνικό της ερήμου, απορροφώντας ταυτόχρονα από τα επιδραστικά του στοιχεία: Πώς θα φάνταζε ο Peter O`Toole μπροστά σε ένα διαφορετικό κινηματογραφικό πεδίο δράσης; Σίγουρα παράταιρος. Η μορφή του Λώρενς, του ημιπαράφρονα ήρωα που με τη διαφορετικότητά του κατόρθωσε να συσπειρώσει τους Άραβες γύρω από το όραμά του, γίνεται ένα με το περιβάλλον που τον αγκαλιάζει: Όπως ακριβώς και η προσωπική του ιστορία, ενός ανθρώπου που αφομοιώθηκε μέσα από αλλεπάλληλες ψυχικές μεταλλαγές από τον λαό που κλήθηκε να απελευθερώσει. Ίσως αυτή η ταύτιση των χαρακτήρων με τη φωτογράφηση της αφιλόξενης υπαίθρου, να ήταν η αιτία που κανείς τους δεν τιμήθηκε με το βραβείο Όσκαρ, σε αντίθεση με τα εικαστικά χαρακτηριστικά του φιλμ –σκηνοθεσία, φωτογραφία, μουσική-. Ίσως τελικά η αναφορά του Omar Sharif περί απουσίας σταρ να κρύβει μέσα της μια μικρή δόση αλήθειας. Παρά τη συμμετοχή μερικών από τα λαμπρότερα αστέρια του φιλμικού στερεώματος – Peter O`Toole, Alec Guinness, Anthony Quinn, Omar Sharif, Claude Rains, Anthony Quale, Jack Hawkins – το τελικό αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί ως ένα οπτικό αριστούργημα, από εκείνα που κρεμασμένα σε κάποιον τοίχο σε καλούν να απορροφηθείς μέσα τους, αδιαφορώντας για το θέμα που πραγματεύονται. Μετατρέποντας τον David Lean από τον μεγάλο σκηνοθέτη της Γέφυρας του Ποταμού Κβάι και του Δόκτωρ Ζιβάγκο, σε ζωγράφο…

– Δεν πονάς, με το τσιγάρο να σβήνει στα δάχτυλα σου, ρωτάει  τον Λώρενς, ένας παρατηρητής.

-Σημασία έχει να πονάς και να μη σε νοιάζει , απαντάει το λιοντάρι της ερήμου.

Σημασία έχει να αντέξει κανείς να διασχίσει μια έρημο του πραγματικού , Λώρενς,

…παίρνοντας το κόκκινο χάπι της αλήθειας!

Lawrence of Arabia (1962)

Advertisements

14 Σχόλια »

  1. elzin said,

    Original Score of the film Lawrence of Arabia

  2. ΚΛΕΙΩ said,

    Παρόλο που ο Λην θεωρείται από πολλούς ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες όλων των εποχών, οι κριτικοί δεν του χαρίστηκαν πάντα και τα επικά του έργα έγιναν αφορμή για πολλές αντιγνωμίες.
    Κάποιοι κριτικοί αντιπαθούσαν τα επικά έργα του στο σύνολο τους, λέγοντας πως ήταν απλά οπτικά θεάματα χωρίς περισσότερο βάθος. Ο σκηνοθέτης Φρανσουά Τρυφώ αναφέρθηκε απαξιωτικά στα έργα του ονομάζοντάς τα “Πακέτα Όσκαρ΄΄.
    Ο ίδιος είπε Δεν θα έπαιρνα υπόψη μου τις συμβουλές πολλών από αυτούς τους αυτοαποκαλούμενους κριτικούς, ούτε για να γυρίσω κοντινό πλάνο σε μια τσαγιέρα!
    Οι Στήβεν Σπίλμπεργκ , Μάρτιν Σκορσέζε, Σέρτζιο Λεόνε , δηλώνουν μεγάλοι θαυμαστές του και τον αναγνωρίζουν σαν πρωταρχική επιρροή στο δικό τους έργο. Οι δύο πρώτοι, μάλιστα, βοήθησαν στην αποκατάσταση του Λώρενς της Αραβίας κατά το έτος 1989, οπότε και επανακυκλοφόρησε.
    Ο Λώρενς της Αραβίας, Δόκτωρ Ζιβάγκο, και το Πέρασμα στην Ινδία, νομίζω ήταν το τελευταίο του, προσωπικά μου άρεσαν πολύ, και ευχαρίστως θα τις ξανάβλεπα.
    Η γέφυρα του ποταμού Κβαι δεν την έχω δεί, νομίζω πήρε όλα τα Οσκαρ .

    Ο Πήτερ Ο’ Τουλ άρχισε να εργάζεται στο θέατρο, σαν Σαιξπηρικός ηθοποιός . Έπαιξε τον ομώνυμο ρόλο στον Άμλετ σε σκηνοθεσία του Λόρενς Ολίβιε. Τον Μιγκέλ ντε Θερβάντες και τον ήρωά του Δον Κιχώτη. Το 2004 ερμήνευσε τον Πρίαμο στη μεγάλη επιτυχία Τροία. Εμφανίστηκε στο έργο του Σάμιουελ Μπέκετ Περιμένοντας τον Γκοντό, μαζί με τον Ντόναλ ΜακΚαν.
    Σε μια ραδιοφωνική συνέντευξη στο BBC Radio τον Ιανουάριο του 2007, ο Ο’ Τουλ είπε ότι είχε μελετήσει τις γυναίκες για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα προσπαθώντας όσο μπορούσε περισσότερο να τις καταλάβει, αλλά τελικά κατάλαβε ότιδεν γνώριζε τίποτε γι΄αυτές.

    • taburito said,

      Αν μελετάς την Γυναίκα στην μάσκα που φορεί, φυσικά και δεν θα την γνωρίσεις, αυτό που χρειάζεται είναι να σκοπεύσεις την έννοια της Γυναίκας, αλλά αυτό απαιτεί ικανότητες που έχεις απωθήσει, απαιτεί γνώσεις που δεν διδάσκονται στα σχολεία που φοιτάς και στις εκκλησίες που τυχόν συχνάζεις, το πνεύμα αναζητώντας.

      • Ανδρόγεως said,

        …ίσως τότε και να σου αποκαλυφθεί πως….και γιατί την μάσκα του Άνδρα φόρεσες…..και φυσικά και το κλειδί το ΕΡΜΗνευτικό, γιατί πολεμίστρια θεά κι όχι πολεμιστής θεός, ξεπρόβαλε από του Διός το κεφάλι….

    • elzin said,

      Ευδαιμονείτε πολεμιστές και πολεμίστριες Ερμηνευτές, από το κεφάλι του Διός με τις μάσκες του Ζαγρευτή παιδός
      και μάχεστε υπέρ της πατρίδος και υπέρ της παγκόσμιας ανθρωπιάς ανελιπώς!

  3. elzin said,

    Το Χόλυγουντ είναι το Χόλυγουντ!
    Ποτέ δεν παίρνεις όλο το πακέτο εισαγωγής!
    Και αποφεύγεις να το καταπιείς αμάσητο.
    Διαλέγεις τα ενδιαφέροντα σημεία και τα αξιοποιείς !
    Τα συνδέεις με το δικό σου κέντρο αναφοράς για να μη χαθείς.
    Σοφός..ο Πήτερ…θα συμφωνήσω μαζί του για το απόφθεγμα
    διεκδικώντας ψήγματα σοφίας και εμπειρίας μαζί του;)

  4. elzin said,

    Βοηθά στην κατανόηση ίσως ,την έννοιας πολλών υποκειμένων και αντικειμένων,να νιώθει και να είναι κανείς κοσμοπολίτης, όσο πατά η γάτα βέβαια, αφ ενός για να γίνεται συμπεριεκτικός και πολύπλευρος ,αφ ετέρου για να αποφεύγει νοσηρότητες εθνικολαγνείας παραμένοντας σύγχρονος πολεμιστής και χωρίς εμμονές προγονολαγνείας.
    Η γυναίκα είναι το Άγνωστο!
    Τι να κάνει ένας άνδρας μπροστά σε αυτό;
    Να εφαρμόσει γνωστές και άγνωστες μεθόδους προσέγγισης για να το κατανοήσει ο πολύπαθος… και να αποφύγει τις εκκλησίες και τις σχολές
    σε ένα ρεαλισμό του εφικτού, ο πολύτροπος 😉

    • Ανδρόγεως said,

      Η Γυναίκα είναι το Άγνωστο για έναν Άνδρα, όμως μήπως για την Γυναίκα ο Άνδρας εκφράζει το άγνωστο και γι αυτό και καταφεύγει σε Δασκάλους του εσωτερισμού και….τους λατρεύει;

      • elzin said,

        Κακώς καταφεύγει! Η γυναίκα έχει την δύναμη και φέρει την ζωή! Είναι πάντα άμεσα συνδεδεμένη με την Γνώση και την Πηγή, Δεν χρειάζεται μεταφράσεις και δασκάλους
        εσωτερισμού! Την λογική μόνο χρειάζεται και τον στύλο της πάντα να στηρίζεται όταν κατεβαίνει τα σκαλιά και με ανόητους και διεφθαρμένους άνδρες συνομιλεί.

      • taburito said,

        Η Γυναίκα που το γνωρίζει αυτό ξεχωρίζει πάντα, γιατί παραμένει ανέγγιχτη ηθικά και άψογη ενεργειακά, ανεξάρτητα από τις όποιες συναναστροφές της…ακόμη και με….δασκάλους….

      • elzin said,

        Αν υπάρχει αυτή η Γυναίκα, φλόγα προμηθαϊκή…έχουμε κάποια ελπίδα
        όχι επιμηθαϊκή!

  5. elzin said,

    Hollywood : american dream
    Το αμερικάνικο χρυσό όνειρο θα δώσει την θέση του στην κλεμμένη αμερικάνικη ομορφιά, με την σύζυγο να ανησυχεί μη λερωθεί ο καναπές, τον σύζυγο να ερωτεύεται την συμμαθήτρια της κόρης τους κάνοντας την «επανάσταση» της ζωής του και ο γείτονας τους να ερωτεύεται τον ίδιο τον σύζυγο, «επαναστατώντας» για τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων.
    AMERICAN BEAUTY

    Μετά την ξανα ανακάλυψη της η Αμερική έλκει το σημείο αντίληψης της ανθρωπότητας που μετατίθεται προς τα εκεί, δημιουργώντας την αυτοκρατορία των Η.Π.Α και την κυριαρχία της.
    Όμως το σημείο αντίληψης θα επιστρέψει μετά το συμπεριεκτικό του ταξίδι των πολλαπλών 12 θέσεων, στο τόπο που ξεκίνησε και άρχισε, και όλοι οι άνθρωποι θα θυμηθούν ποιοί είναι και από ποια Δελφική Μήτρα προέρχονται .
    Ποια είναι η μητέρα τους και ποια είναι η διδασκάλισσα των ανθρώπων και η διδασκαλία της!
    Η Ελλάς είναι το σημείο αναφοράς, το κέντρο της Γης, η καρδιά της, και όλοι οι άνθρωποι της γης είναι «Έλληνες» γιατί έχουν την κουλτούρα των Ελλήνων, την σκέψη τους, τα επιτεύγματα τους, τα δένδρα των Ελλήνων, τα βιβλία τους, την γνώση και την γλώσσα τους.
    Έχουν την φλόγα του Προμηθέα που για πρώτη φορά ο Τιτάνας άναψε εδώ,
    στην χώρα της Ελληνικής Μυθιστορίας … για χάρη των ανθρώπων!

  6. ΚΛΕΙΩ said,

    Κυνηγώντας το αμερικάνικο όνειρο,..φθάνοντας στο καναπέ ενός μισάνθρωπου ψυχιάτρου, ψυχαναλύοντας με τις ώρες την βαρετή ζωή τους….. ¨οπως στην ταινία ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΙΣ με τον Κέβι Σπεισι

    http://www.youtube.com/watch?v=0USS7kbCRlM και τρώγοντας τις σάρκες τους ο ένας του άλλου, καταλήγοντας ξένοι μεταξύ τους και εχθροί..
    Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΡΟΟΥΖ

    Το Σημείο Αντίληψης να επιστρέψει , πάνω σε ένα Δελφίνι, μετά το συμπεριεκτικό του ταξίδι των πολλαπλών 12 θέσεων, στο τόπο που ξεκίνησε και άρχισε, και όλοι οι άνθρωποι να θυμηθούν ποιοί είναι και από ποια Δελφική Μήτρα προέρχονται .

  7. elzin said,

    Τα φιλήσυχα και καλοσυνάτα παιδιά του 60, της μη βίας, της επιστροφής στην φύση, των κοινοβίων , του έρωτα χωρίς διακρίσεις, επαναστάτες του χόρτου, όχι για την σωστή αιτία θα καταλήξουν στην επανάσταση του καναπέ ενός ψυχολόγου, συμβιβασμένοι άδοξα με ροζ χάπια και το μικρό σπίτι στο λιβάδι στο μεγάλο χωράφι του ΜΑΤΡΙΧ;)
    Χρειάζεται πάντα κάτι περισσότερο από αυτές τις καλές προθέσεις και αυτά … τα καλά, αδύναμα και αφελή παιδιά!
    Χρειάζεται η έννοια και η λογική του πολεμιστή της γνώσης και της αυτογνωσίας που γεννήθηκε στην χώρα του φωτός και εδώ θα επιστρέψουμε όλοι….οι πολεμιστές!
    Στην Ελλάδα του χθές, του σήμερα και του αύριο, του πάντοτε και του τώρα…με το Δελφίνι του Απόλλωνα!
    Ποιοί είμαστε … εμείς οι Έλληνες και τα δελφίνια της θάλασσας;
    http://elzin.wordpress.com/2009/08/11/2-%CE%BF%CE%B9-%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%82/


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: